Rien & Rien bij Thuis in Rosmalen - 17 januari 2021

Inmiddels is het 25 jaar geleden dat Rosmalen en Den Bosch werden samengevoegd. Voor vele Rosmalenaren was dat een pijnlijke periode. Het gevoel bestond dat de identiteit van het dorp en haar inwoners werd afgenomen.

Vele Rosmalenaren vonden het oneerlijk en waren woedend over het besluit in de Eerste kamer. Hoe kijken we daar na 25 jaar op terug? Is Rosmalen erop vooruit gegaan, of hangt het durpke aan de achterste mem bij de grote stad?  Voorzitter Rien van den Broek en en oudvoorzitter en oudwethouder Rien van Grunsven waren op zondagmiddag 17 januari 2021 te gast in het programma Thuis in Rosmalen.

Rien van den Broek is aanwezig en geeft zijn mening over het belang van Heemkundekring Rosmalen vandaag de dag en in de toekomst. De heemkundekring moet nog meer zichtbaar worden voor de Rosmalenaren, hiervoor is absoluut een beter passende huisvesting nodig en natuurlijk meer leden en sponsoren.

Rosmalen was in die tijd landelijk nieuws, Rosmalen stond op z'n kop, bijna 3000 Rosmalenaren gingen met 2 treinen en talloze bussen naar Den Haag om te proberen de politiek te overtuigen van het onrecht tot samenvoeging.
De uiteindelijke stemming in de 1e kamer over het besluit was definitief, 36 voor en 34 tegen, Rosmalen en 's-Hertogenbosch worden een gemeente per  1 januari 1996.

Presentatie: Hans Breuer | Techniek: Herman Hubers

Naam Afspelen Duur
Thuis in Rosmalen
Zondag 17 januari 2021

1:00:24 min

ROS-fotograaf Ted van der Loo was aanwezig tijdens de uitzending en heeft een impressie gemaakt van de uitzending.
Klik op een foto voor een vergroting.