Is de Laurentiuskerk een monument?

Op die vraag wil Heemkundekring Rosmalen een antwoord. Daarom heeft de heemkundekring onlangs de status gemeentelijk monument aangevraagd voor de Laurentiuskerk.

Bij de aanvraag horen deze documenten

Wat vooraf ging
Enkele maanden geleden kwam het hoge woord eruit: de parochie Maria sluit zes van haar acht kerken. En een van die kerken is de Laurentiuskerk. Redenen van deze sluiting:

• verder teruglopend kerkbezoek
  • vergrijzende kerkgemeenschap
  • blijvend hoge onderhoudskosten

De kerkgangers en vrijwilligers van de Laurentiuskerk reageerden kritisch en vol ongeloof. Ze vinden het te vroeg om het bijltje er nu al bij neer te leggen.

20220519 Laurentiuskerk int

Wie gaat er eigenlijk over de invulling van lege kerkgebouwen? Parochiebesturen bepalen zelf welk kerkgebouw ze sluiten en wat de eventuele nieuwe bestemming wordt. Het is dus mogelijk dat de kerk in de toekomst weer een functie als belangrijke ontmoetingsplek krijgt. Of dat er woningen gebouwd worden.

Lees meer over de Laurentiuskerk