Kwartetspel over de geschiedenis van Rosmalen

De leerlingen van Kindcentrum ’t Ven in Rosmalen hebben donderdagochtend een educatief kwartetspel ontvangen over de geschiedenis van Rosmalen. Dit is onderdeel van een nieuw educatiepakket dat door de Heemkundekring Rosmalen is samengesteld.

Rosmalen jeugd 250Het educatiepakket bestaat uit drie onderdelen: een kwartetspel over de canon van Rosmalen, een canonwebsite en een digitale historische landkaart. Dit alles heeft als doel om kinderen de Rosmalense geschiedenis over te brengen op een alternatieve manier. ''Een spelletje spelen is natuurlijk leuk voor de leerlingen en dat in combinatie met geschiedenis is perfect'', stelt de juf van groep 8.

Dit kwartetspel is overhandigd door wethouder Marianne van der Sloot, die erfgoed in haar portefeuille heeft, en werd met open armen ontvangen door groep 8 van Kindcentrum ’t Ven. De leerlingen gingen meteen enthousiast aan de slag met het kwartetspel. Een brede lach van de meesten tijdens het kwartetten verraadt dat het met plezier gespeeld wordt. Een van de leerlingen zegt: ''Ik vind het een erg leuk spel en het is belangrijk''.

Bedenker Jan van Nuland hoopt dat het educatiepakket breed gedragen gaat worden door geheel Rosmalen. Iedere leerkracht uit Rosmalen krijgt toegang tot het pakket, dat te vinden is via een website van Heemkundekring Rosmalen.

Gerrit Mol postuum onderscheiden

FVB07724

FVB00903Tijdens de vrijwilligersavond op dinsdagavond 30 januari 2024 is Gerrit Mol postuum onderscheiden met het zilveren draaginsigne van Brabants Heem vanwege zijn veelzijdige inzet voor de heemkundekring. Hij was een Rosmalenaar met veel kennis van de geschiedenis van ons oude dorp. Gerrit heeft mede aan de wieg gestaan van de onlangs hernieuwde Rosmalla. Daarnaast was hij een regelmatige schrijver van stukken over wetenswaardigheden uit het verleden van Rosmalen. Ook heeft hij trouw het register van de Rosmalla voor de website van de heemkundekring steeds aangevuld met de gegevens van de nieuwste uitgaves.

De draaginsigne is uitgereik aan zoon Peter-Jan Mol in bijzijn van zijn gezin, zwager Gaël Hennion en neef. Gerrit was maandag 27 november 2023 plotseling overleden. 2023. De onderscheiding was een dag voor zijn overlijden aangevraagd.

De foto's van de vrijwilligersavond, inclusief de uitreiking en de lezing van Jeff van Schijndel zijn via onderstaande link te bekijken.

Foto's vrijwilligersavond