Start jubileumjaar

Op 12 januari 2014 is er stil gestaan bij het heugelijke feit dat Heemkundekring Rosmalen exact 25 jaar geleden werd opgericht. Op deze dag werd het startsein gegeven voor de viering van het jubileumjaar, waarin diverse grotere activiteiten zullen plaatsvinden.

Dankzij de welwillende medewerking van 'Perron-3' kon de vereniging gebruik maken van zowel de foyer als de theaterzaal. Ondanks het voldongen feit dat het in de gemeente 's-Hertogenbosch en verdere regio barstte van Nieuwjaarsrecepties en andere activiteiten, mocht men zich toch verheugen op een grote opkomst. Er waren velen die het bestuur en haar leden zijn komen feliciteren. Onder hen ook leden van het college en de gemeenteraad, die niet direct in hun dagelijkse functie, maar als betrokkenen en geïnteresseerde burger van de gemeente hier aanwezig waren. Dit is zeer gewaardeerd door bestuur en vrijwilligers van onze vereniging.
Eén van de gasten was erelid dhr. Theo Derksen. Tijdens het officiële gedeelte in de theaterzaal passeerde in een helder betoog van hem als eerste voorzitter, een korte historie van de vereniging. Mede ook een oproep aan de gemeente om eens uit te kijken naar een betere huisvestiging om zeker nog eens 25 jaar Heemkundekring Rosmalen te garanderen.
De huidige voorzitter, Wilma van Creij, vervolgde het spreekmoment met voornamelijk een blik in de toekomst en bedankte daarna alle mogelijke mensen die hebben meegewerkt om Heemkundekring Rosmalen 25 jaar lang op de rit te houden. Dit zonder namen te noemen, want "dan wordt er altijd wel iemand vergeten", benadrukte ze met klem. Verder heeft zij twee mooie handelingen verricht: allereerst het officieel in de lucht brengen van de totaal vernieuwde website van de vereniging en vervolgens het introduceren en tevens op de markt zetten van het speciale dubbel bier 'Van ons Eygen'. Dit gebeurde eveneens met een speciaal bierglas, waarin het logo van de vereniging en de naam van het bier is gegraveerd. Dit bier is nu ook te koop bij 'Wijnhuis Rosmalen' aan de Oude Baan en (tot op heden) bij de horecagelegenheden 'Perron-3', ' 't Vosje – de Driesprong', 'Bottles', 'd'n Beer', 'de Kentering' en 'Don Arroyo'. Het glas is te koop bij het voornoemde Wijnhuis en natuurlijk bij de Heemkundekring zelf.
Na het officiële gedeelte hebben de aanwezigen het bier goed laten degusteren, zoals de bierkenners dat noemen. In de theaterzaal draaide men een film van Rosmalen in de 60-er jaren. In de foyer was de kleine tentoonstelling '25 jaar Heemkundekring Rosmalen' te bezichtigen met diverse fotocollages, maquettes en verschillende fotoboeken van oud-Rosmalen. Men kon aan een aparte tafel het zeer unieke, gegraveerde bierglas kopen, maar ook het speciale postzegelvel (van vorig jaar) en de voor dit jubileum gemaakte pen. Dit alles om de (krappe) kas een beetje te spekken. Natuurlijk kon men zich er ook inschrijven als lid. De vele gasten pendelden, vooral veel pratend en herinneringen ophalend, van het één naar het ander. De meeste met een glas 'Van ons Eygen' in de hand.
De vereniging heeft nog een hele mooie toekomst voor zich en bedenk daarbij:
Vandaag is morgen al weer historie...