Wij zijn van 1 juli 2024 t/m 31 augustus 2024 niet bereikbaar wegens vakantie

Als geschiedenis verloren gaat, gaat ook de cultuur verloren.

Dit bericht is overgenomen uit De Rosbode van 14 juli 2024 en werd geschreven door Corrianne Schijvens- van Hassel.

Heemkundekring Rosmalen werd op 12 januari 1989 opgericht na eerdere pogingen in 1981 en 1985. De Heemkundekring verzamelt kennis en herinneringen om te bewaren voor het nageslacht. Hoofdredacteur Rosmalla Nieke Roos: “Veel weetjes zitten in hoofden van mensen of staan op foto’s. Als deze gegevens niet verzameld worden gaan ze verloren en dat willen we voorkomen. We willen de herinneringen levend houden. De verkregen informatie verzamelen we op onze website, in fotoboeken in het fotoarchief van de Heemkundekring of in het Heemhuis in Perron-3. We doen ons best om het archief up-to-date te houden. Dit is eigenlijk wel de belangrijkste functie van de Heemkundekring. Waarom? Omdat al die informatie Rosmalen eigen is en die Rosmalense cultuur is verbonden met het verleden.”

Nieke: “Sinds kort is er op maandagavond een inloopavond in het Heemhuis in Perron-3. Mensen die informatie willen of hun verhaal kwijt willen zijn welkom. De Heemkundekring is een actieve vereniging, we geven regelmatig lezingen, over interessante onderwerpen en workshops. We organiseren ook wel eens lezingen samen met een andere Heemkundekring, zoals recent met de heemkunde uit Nuland. De heemkundekring organiseert ook wandelingen en fietstochten.

We brengen ons eigen blad ‘Rosmalla’ uit en regelmatig ook een digitale nieuwsbrief. Er zijn diverse werkgroepen actief zoals de werkgroep die films maakt met iedere keer een ander onderwerp. Die films vindt u onder de Tijdstukken op de website. Er worden regelmatig maquettes van oude markante Rosmalense gebouwen tentoongesteld, we ontvangen graag uw oude bidprentjes van overleden Rosmalense mensen en we houden een beeldbank bij. Ook is het mogelijk om een cursus Rosmalogie te volgen. Verder buigen we ons over de vraag hoe we jongeren bij onze activiteiten kunnen betrekken, want de mensen met interesse in gebeurtenissen uit het verleden is een vergrijzende groep.

Man kijkt naar foto's bij expositie Rosmalen 75 jaar bevrijd

We willen ook meer met dialect gaan doen, omdat dit anders verloren gaat. Rosmalen is niet meer het Rosmalen van toen en in de nieuwe wijken zoals De Groote Wielen wordt geen dialect meer gesproken.”

Nieke: “Het maken van de Rosmalla en andere activiteiten binnen de heemkundekring brengt me veel kennis over mijn woonplaats. Ik kom hier niet vandaan. Het is mooi om te zien dat deze kennis goed bewaard wordt. Ik ben zelf ook geïnteresseerd in bijzondere/markante bewoners die Rosmalen gekend heeft. Bij het maken van De Rosmalla kunnen we nog wel wat hulp gebruiken in de vorm van schrijvers die hun verhalen over vroeger voor ons op papier willen zetten.”

Om de jeugd betrokken te maken en vergrijzing binnen de vereniging tegen te gaan proberen we de jeugd van nu warm te maken voor de plaatselijke geschiedenis. Er is lesmateriaal ontwikkeld en er worden lezingen op scholen gegeven. In april hebben de leerlingen van Kindcentrum ’t Ven een educatief kaartspel mogen ontvangen over de geschiedenis van Rosmalen. Dit kaartspel is onderdeel van een nieuw educatiepakket dat door Heemkundekring Rosmalen is samengesteld.

Volg ons en deel
X (Twitter)