Wij zijn van 1 juli 2024 t/m 31 augustus 2024 niet bereikbaar wegens vakantie

Open Monumentendag 2024

16 september Gehele dag

Op zondag 15 september aanstaande wordt weer de jaarlijkse Open Monumentendag gehouden. Deze keer staat het thema “Routes, netwerken en verbindingen” centraal. De verrassende verhalen die daarbij horen, komen aan bod tijdens rondleidingen, excursies en demonstraties. Als Heemkundekring Rosmalen hebben we ervoor gezorgd dat op deze dag, die al voor de 38e keer wordt georganiseerd, ook in ons dorp een paar beeldbepalende monumenten voor iedereen vrij toegankelijk zijn.

De Sint Lambertuskerk

Deze is op zondag 15 september van 10.30 tot 15.00 uur toegankelijk. Leden van de Kunstwerkgroep van de parochie zullen uitleg geven over dit historische kerkgebouw in het centrum van Rosmalen, dat oorspronkelijk stamt uit 1302. Op die datum werd de Sint Lambertus voor het eerst genoemd. De kerk was al ver in het verleden een ijkpunt voor de over de Brabantse wegen trekkende (handels)reizigers. Rosmalen lag immers op de oude handelsroutes naar het noorden en naar Kleef.

De Rosmalense standerdmolen

De (naamloze) standerdmolen in de Molenstraat staat al sinds 1732 in Rosmalen. Het is een molentype (in een iets eenvoudigere uitvoering) dat in de 12de eeuw is ontstaan in Vlaanderen of Noordwest-Frankrijk. In de loop van de tijd zal de molen wel wat aangepast zijn, maar het principe is gelijk gebleven. De kenmerkende vorm is een houten molenkast met daarin de werktuigen. Het op de wind zetten gebeurt met de horizontale hefboom, staart genoemd, in combinatie met de trap. De verticale standerd wordt rechtop gehouden door steekbanden en daaromheen is de kast samen met de wieken draaibaar.

Films over het Rosmalen van vroeger

In het nieuwe Parochiecentrum naast de Sint Lambertuskerk worden continu films vertoond over oude monumentale gebouwen en monumenten in ons dorp. De door leden van de Filmwerkgroep vervaardigde Tijdstukken zullen op zondag 15 september van 11.00 tot 14.30 uur aan één stuk door worden vertoond. Het betreft hier films over de historie van onder meer Fort Blauwe Sluis, Villa Fleurie, de Rodenborch, landhuis Duijn en Dael en vele andere monumentale locaties uit het verleden van ons dorp.

Afsluitende lezing over het Viabundus-project

Als afsluiting van de Open Monumentendag in ons dorp zal Wouter Loeff, historicus, hoofdredacteur van de website van Erfgoed Brabant en lid van onze heemkundekring, een lezing houden over het Viabundus-project in het kader van het centrale thema van dit jaar: “Routes, netwerken en verbindingen”. In dit project worden de doorgaande wegen – de wegen die het belangrijkst waren voor het langeafstandsverkeer – in Noord-Europa in kaart gebracht voor de periode 1350-1650. Verschillende universiteiten, gemeentes en provincies doen eraan mee. Wouter Loeff is een van de projectleiders.

Volg ons en deel
X (Twitter)